יום ד', יז’ בשבט תשע”ט

עלון פרשות ויצא 16.11.18 (1).pdf משפחת 'שילה' היקרה! "וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹקִים עֹולִים וְיֹרְדִים בּוֹ. וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו"(בראשית כח, יב-יג) במהלך בריחתו של יעקב אבינו מבאר שבע לחרן, הוא חולם את חלום הסולם. פרושים רבים נאמרו בהסבר משמעות החלום. נתמקד בפרשנותו של ר' צדוק הכהן מלובלין (קומץ המנחה, חלק ב, אות עב):" 'וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה' - הוא שליבות המדרגות בעבודת השם יתברך, מתהום ארעא עד רום רקיעא... 'עֹולִים וְיֹרְדִים' - כידוע שאי אפשר לעליה יותר גדולה בלי ירידה. ומקודם עולים עד איזה מדרגה ואז הירידה. ואחר כך 'וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו' - גם בירידה ה' ניצב... וה' ניצב מדרגה יותר גדולה על ידי הירידה, כידוע". הסולם מהווה משל לתהליך ההתקדמות בעבודת ה'. יש תקופות של התקדמות ועליה בעבודת ה' ויש תקופות של ירידה ונסיגה. הירידה היא "צורך עליה" מפני שלא יתכן שתהיה עליה בלי שתקדם לה ירידה.לאחר המילים "יֹרְדִים בּוֹ" נאמר בפסוק "וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו", ללמדך שגם בשעת הירידה ה' ניצב על הסולם - גם הירידה היא חלק אינטגראלי מתהליך ההתקדמות והעלייה.הרצי"ה קוק זצ"ל בשיחותיו על פרשת השבוע מדגיש שיעקב אבינו היה מלא בסיבוכים. בלשוננו אפשר לומר שדרכו של יעקב אבינו הייתה מלאת קשיים, מחסומים ובעיות מורכבות. סיבוכיו של יעקב מתחילים עוד בבטן אימו כשהוא ואחיו מתרוצצים בקרבה, וממשיכים בקשריו עם עשו, עם יצחק אביו שרוצה לברך את עשו ולא אותו, עם לבן שמרמה אותו, עם רחל ולאה, עם דינה, עם יוסף ועוד. כל פעם שיעקב מבקש ליישב בשלווה, הוא נתקל בעוד קושי.מצד שני, יעקב אבינו הוא הבחיר שבאבות, זוכה שאין בזרעו פסול, זוכה שצורתו חקוקה בכיסא הכבוד ועוד.ונראה שהדברים תלויים זה בזה, יעקב אבינו הוא 'מומחה' בלהפוך את הקשיים, הסיבוכים והמורכבות לצמיחה, פריצה והתעלות. יעקב אבינו יודע להפוך את הקשיים שבדרך לעוד שלב בעלייה.דווקא הקשיים וההתמודדויות גורמים ליעקב אבינו להתעלות ולהתגדל - המאבקים מבררים את דרכו: היכולת של יעקב אבינו לשמור על התום - בסביבה שאין בא תום, היכולת להיות נאמן - במקום של בגידה, היכולת להיות ישר - במקום של מרמה, הם המפתחים את כוחות הטוב של יעקב אבינו. בברכת חורף בריא שבת שלום ליאת אחרק

 
 
מה ‏נעשה ‏בבית ‏הספר
חוזרים ‏וטפסים
משולחן ‏ההנהלה
מרחבי כיתות
תחומי דעת
למידה בשעת חירום